NIEUWSARCHIEF

Nieuwsbrief – editie 1 (nov 2018)

Nieuwsbrief – editie 0 (juni 2018)

 

 

Bijdrage LVGS aan rondetafelgesprek ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’

06-12-18 | Op donderdag 6 december was er een rondetafelgesprek, georganiseerd door de commissie voor OCW van de Tweede Kamer, over het wetsvoorstel Meer ruimte voor nieuwe scholen (MRvNS). Vertegenwoordigers vanuit het onderwijsveld gaven hun menig over MRvNS en beantwoorden vragen van onderwijsspecialisten uit de Tweede Kamer. Marnix Niemeijer gaf in de LVGS-bijdrage aan dat het wetsvoorstel MRvNS zoals dat door Minister Slob is voorbereid positief gewaardeerd wordt. “Het wetsvoorstel neemt de vrijheid van onderwijs serieus, door het bij de tijd te brengen.”

Burgerschapsvorming – wordt vervolgd

NIEUWSBRIEF NOV | Sinds 2006 kent Nederland de wet ‘actief burgerschap en sociale integratie’. De wet- en regelgeving geeft scholen veel ruimte voor een eigen invulling van het burgerschapsonderwijs. De wet erkent de eigen identiteit van scholen en de vrijheid die vorm te geven en ziet burgerschapsvorming als een onderdeel van het ‘waartoe’ van het onderwijs. De wet gaat er vanuit dat leerlingen opgroeien in een pluriforme samenleving en is er op gericht dat leerlingen kennis hebben van en kennismaken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten. Zo wordt gewerkt aan actief burgerschap en sociale integratie.

Identiteit als Sterk Merk: van project naar proces

NIEUWSBRIEF NOV | Op 6 maart 2015 was de kick-off van het project Identiteit als Sterk Merk (IASM). Circa 20 personen verbonden aan 14 primair- en voortgezet onderwijsorganisaties gingen onder leiding van een proces- en inhoudelijk regisseur onderweg naar expliciet christelijk onderwijs. De kern van het project was gericht op het inhoudelijk laden van de christelijke identiteit van het onderwijs- en leerconcept. De route zou meerjarig zijn, met minimaal drie fasen. In dit artikel een verslag over waar we nu staan en hoe we verder willen gaan, aangevuld met korte verslagen over de doorwerking op een aantal scholen.

De noodzaak van een duurzaamheidsambitie

Ik schrijf deze bijdrage in de week dat het IPPC (het intergouvernementele plan tegen klimaatverandering) een rapport publiceerde dat uitgebreid in het nieuws kwam. Het rapport werkt de afspraken die op de klimaattop in 2015 in Parijs zijn gemaakt, verder uit. Belangrijke boodschap: omdat het een groot verschil maakt of de aarde 1,5 graden opwarmt of 2 graden, moeten landen er alles aan doen om de temperatuurstijging beperkt te houden tot 1,5 graden Celsius. Het rapport stelt daarbij dat het nog niet te laat is om beneden de 1,5 graden opwarming te blijven, maar dat dan wel ‘snelle, verstrekkende en nooit eerder vertoonde veranderingen’ nodig zijn. Dat betekent grootschalige veranderingen voor energiesystemen, hoe we omgaan met de grond en hoe we ons voortbewegen, aldus het rapport.

OVER LVGS – Durf te ontwikkelen: vooruitblik naar 2019

NIEUWSBRIEF NOV | Begin oktober was ik op de Greijdanusmedewerkersdag, die eens in de twee jaar wordt gehouden. Het thema van de dag was ‘Durf te ontwikkelen’. Een pakkend thema: het combineert beweging met moed. Het is ook een passend thema, omdat je het kunt betrekken op alle mensen die samen een schoolgemeenschap vormen. Ook al was het een medewerkersdag, de zinsnede is ook (of juist) van toepassing op leerlingen, maar zeker ook op ouders. Durf mee te gaan in de beweging die onderwijs is. Durf mee te gaan in de dynamieken van het Koninkrijk van God, die geduid worden in de waarden van het Greijdanus College.

Jaar overdoen, dat hoeft niet meer

Greijdanus College op maat

26-10-2018 | Op het Zwolse Greijdanus College behoort zitten blijven binnen een paar jaar tot het verleden. Directeur Martin Jan de Jong legt het hoe en waarom uit.
Je kunt niet meer blijven zitten op het Greijdanus. Dat zal veel leerlingen als muziek in de oren klinken? ,,Hahaha. Nou, ja en nee. We zetten de eerste stappen. Het is al praktijk op onze vestiging in Meppel en we hopen dit binnen drie jaar op al onze vestigingen (Zwolle, Hardenberg, Enschede) te hebben doorgevoerd.”

Financiering van godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs op openbare scholen

19-10-2018 | Godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs op openbare scholen moet structureel bekostigd worden. Een wetsvoorstel dat dit regelt werd twee jaar geleden door de Tweede Kamer aangenomen. Maar bij het voorstel over bekostiging heeft LVGS samen met acht andere organisaties serieuze vragen. Zij hebben een brief geschreven aan de onderwijscommissies in de Eerste en Tweede Kamer. In die brief vragen de organisaties om een sterke financiële randvoorwaarden.

Greijdanus heeft eigen keurmerk: GO

09-10-2018 | Vanaf vandaag draagt Greijdanus een eigen keurmerk: GO. GO is het resultaat van een jarenlang proces waarbij de christelijke identiteit op verschillende manieren zichtbaar wordt en doorwerkt in het héle schoolklimaat: het onderwijs, de positie van jongeren en medewerkers, de inrichting van gebouwen en de betekenis van de school voor het welbevinden van de jongeren. Die samenhang vanuit verschillende onderwerpen en de brede doorwerking van de christelijke missie, maakt GO ook onderscheidend ten opzichte van andere VO-scholen. De scholengemeenschap wil hiermee voorop lopen in de christelijke vorming van jongeren, waarbij de veranderingen langzaam maar zeker zichtbaar worden in de hele scholengemeenschap. GO staat voor christelijk VO en geeft beweging en groei aan, want de school wil de identiteit van de school blijven ontwikkelen.

Wetsvoorstel ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’ door minister Arie Slob aangepast

08-10-2018 | Het wetsvoorstel ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’ wil meer ruimte bieden voor het stichten van scholen die aansluiten bij de wensen van ouders en leerlingen. Anders gezegd: het wetsvoorstel wil de vrijheid van onderwijs meer bij de tijd brengen. Het wetsvoorstel dat onder verantwoordelijkheid van minister Arie Slob tot stand is gekomen, is een aangepaste versie van een eerder wetsvoorstel dat door zijn voorganger Sander Dekker was ingediend. De aangebrachte aanpassingen, waarvoor LVGS in samenwerking met Verus heeft gepleit, zijn verbeteringen ten opzichte van de eerdere versie.

LVGS steunt de campagne ‘Samen zijn wij school’

11-09-2018 | Er gaat veel goed op Nederlandse scholen. Elke dag zetten onderwijsprofessionals en ouders zich in voor de toekomst van hun leerlingen en kinderen. Helaas komt het ook voor dat school en ouders botsen. Misschien wel vaker dan vroeger. De stress en werkdruk die hierdoor ontstaan zijn voor niemand prettig of goed. Ook zijn er verwachtingen en spelen er vragen. Alleen als we die benoemen kunnen we de oplossingen vinden; met elkaar! Met ‘Samen zijn wij school’ is daar aandacht voor. De campagne ‘Samen zijn wij school’ (www.samenzijnwijschool.nl) roept ouders en scholen op om nog meer samen te werken aan het succes en welbevinden van leerlingen.

OVER LVGS – openheid en eigenheid

18-06-2018 | Net als bij voetballen heeft iedereen in Nederland een mening over het onderwijs. Iedereen is immers linksom of rechtsom een ervaringsdeskundige. Ook de scholen die zich verbonden weten met LVGS hebben een mening: onderwijs heeft ten diepste te maken met de gewetensvrijheid van ouders – en bij het ouder worden: ook van leerlingen/studenten – om te kiezen voor onderwijs dat bij de eigen visie op een goed leven past. Wie ben je? Wie wil je zijn? Aan welke (wereld)samenleving wil je bijdragen? Heel kort gezegd vinden LVGS-leden dat onderwijs ruimte moet geven voor een eigentijdse, betekenisvolle vorming tot burger van het Koninkrijk van God en de gerechtigheid die daar bij hoort.

Column | Van werkdruk naar werkplezier

Door Antoinette Heijink, Directeur gbs de Wierde (Winsum)
19-06-2018 | Drie jaar geleden stapte ik als zogeheten zij-instromer binnen in de wondere wereld van het onderwijs, na jaren werkzaam te zijn geweest als zelfstandig communicatieadviseur voor overheden en maatschappelijke organisaties. Door een samenloop van omstandigheden kreeg ik de kans om samen met mijn duo-collega Grietje Verbree – een echte rot in het onderwijsvak – leiding te geven aan gbs De Wierde in Winsum, een school met circa 200 leerlingen ten noorden van Groningen. In één van de eerste bijeenkomsten die ik bezocht in mijn nieuwe rol ontmoette ik een psycholoog die haar dagen vulde met hulp aan leerkrachten met burn-out: één op de vijf zat er tegenaan, verzekerde ze me. Ik realiseerde me dat dat één van onze speerpunten zou worden als directie: bijdragen aan een gezonde balans in het werk van teamleden.

Burgerschap op de GSR

20-06-2018 | De overheid heeft enkele jaren geleden de maatschappelijke stage afgeschaft, maar de GSR (VO) in Rotterdam heeft toen besloten om daar toch mee door te gaan. Met dat besluit zijn ze nu blij, gezien de recente aandacht voor burgerschapsvorming. Met de maatschappelijke stage – zoals bijvoorbeeld de huiswerkklas en ondersteuning taalonderwijs voor basisschool de Meridiaan – werkt de GSR op laagdrempelige wijze aan burgerschapsvorming. Leerlingen leren hiervan, plus de school kan zo ook van betekenis zijn voor de stad Rotterdam. Dat is ook de missie van de stichting Vrienden van GSR, die ‘Samen leren leven’ als slogan gebruikt.

Identiteit als Sterk Merk – Van project naar partnerschap

21-06-2018 | Afgelopen drie jaar heeft de Leerstoel Identiteit van de Theologische Universiteit Kampen onder leiding van Roel Kuiper in opdracht van LVGS gewerkt aan het project identiteit als sterk merk. In dit artikel kijken we terug op de opbrengsten van het project: onder andere een visiedocument, een basistheorie voor christelijk onderwijs met de titel ‘Mensen kunnen bloeien’ en een daarbij behorend theologisch kader. Ook zijn op de meeste scholen individuele doorwerkingstrajecten gestart. Tot slot kijken we vooruit: naar het vervolg in de vorm van partnerschap, waarbij toerusting, netwerken/platforms en een kennisinfrastructuur belangrijke elementen zijn.

‘Leren van binnenuit’ op de ARS

16-06-2018 | De Dr. A. Risaeusschool (ARS) in Hardenberg werkt door de hele school heen met het concept ‘Leren van binnenuit’. Het begon met een cursus kernreflectie binnen het team. Het denken en werken vanuit (door God gegeven) kernkwaliteiten werd zo gewaardeerd, dat men besloot dit te gaan vertalen in het werken met de kinderen op school, zo vertelt leerkracht en onderwijsinnovator Klaas Veldman van de ARS. Inmiddels is het een heus onderwijsconcept geworden met doorwerking tot in het contact met ouders, externe partners, maar ook het kinder- en jeugdwerk in de plaatselijke kerkelijke gemeente.