NIEUWSARCHIEF

Nieuwsbrief – editie 3 (juni 2019)

Nieuwsbrief – editie 2 (maart 2019)

Nieuwsbrief – editie 1 (nov 2018)

Nieuwsbrief – editie 0 (juni 2018)

 

 

De Rank in Arnhem en de Passie gaan samenwerken

23-09-2019, Houten/Arnhem | Evangelische basisschool De Rank in Arnhem en de Passie – koepel voor evangelische scholen in het voortgezet onderwijs in Utrecht, Wierden en Rotterdam en basisschool De Rots in Ede – hebben het initiatief genomen om samen te werken! De scholen hebben als wens de samenwerking tussen scholen met de evangelische identiteit in Nederland te versterken. Dit heeft de Passie ingezet met de bestuurlijke overdracht van evangelische basisschool De Rots in Ede per 1 januari 2019. De bestuurlijke samenwerking met De Rank is een mooie vervolgstap.

Bijdrage LVGS rondetafelgesprek OCW over de vrijheid van onderwijs

29-08-2019 | Op 4 september 2019 vindt met de commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een hoorzitting/rondetafelgesprek plaats over artikel 23, de vrijheid van onderwijs. LVGS is een van de genodigde partijen om zijn visie hierop te geven. Die visie is vastgelegd in een ‘position paper’. Kern daarin is dat LVGS veel waarde hecht aan de vrijheid van onderwijs, omdat het ouders de vrijheid geeft om een school voor hun kind te kiezen die bij hun visie of levensovertuiging past. Binnen de Nederlandse samenleving biedt de vrijheid van onderwijs ruimte aan minderheden met een eigen mensvisie. Daarnaast borgt de vrijheid van onderwijs de pedagogische ruimte van scholen om hun maatschappelijke opdracht vorm te geven. LVGS vindt het daarom essentieel om niet alleen over het bestaan, maar ook over de bedoeling van de vrijheid van onderwijs te spreken. Als dit grondrecht wordt misbruikt, is het de taak van het onderwijs én de overheid om de vrijheid van onderwijs weerbaar te maken.

Bij Menso Alting gaat het om vormen en opleiden

NIEUWSBRIEF JUNI | ‘Bij Mbo Menso Alting leer je niet alleen de vaardigheden en kennis die je nodig hebt voor het werk dat je wilt gaan doen, je leert er vooral veel over jezelf’, aldus directeur Bert Veuger. De christelijke beroepsopleiding in Zwolle biedt opleidingen voor de sectoren Zorg & Welzijn, Onderwijs & Opvoeding, Dienstverlening, Handel & Commercie en Office & Management. De school is onderdeel van de Landstede Groep. ‘We onderscheiden ons door onze identiteit; we willen leerlingen laten zien wat christen zijn kan betekenen voor je vak.’

Vrijheid van onderwijs

NIEUWSBRIEF JUNI | De vrijheid van onderwijs staat weer ter discussie. Lodewijk Asscher heeft in de Tweede Kamer de handschoen opgepakt, omdat hij van mening is dat bijzonder onderwijs een veroorzaker van segregatie is en een beweging naar meer gelijke kansen in de weg staat. Daarnaast heeft het gedoe rond het Amsterdamse Cornelius Haga Lyceum voor heel wat rumoer gezorgd. Op het moment van schrijven is overigens nog niet duidelijk wat nu precies onderwijsmatig het ‘gedoe’ is. Het lijkt er vooralsnog op dat de bestuurder zich in woord en daad onbehoorlijk heeft gedragen. Een kwalijke zaak, maar een incident waarop gereageerd kan worden zonder meteen artikel 23 van stal te halen. Dat dit toch gebeurt, zegt niet alleen iets over de schrikreactie die veel mensen krijgen bij het woord ‘islam’, maar zegt ook iets over hoe tegen religie in het algemeen wordt aangekeken. Religie indoctrineert. Religie staat vrijheid in de weg.

OVER LVGS | Samen werk maken van voluit christelijk onderwijs

NIEUWSBRIEF JUNI | In de afgelopen maanden heb ik gesproken met zo’n dertig bestuurders – en soms ook met directeuren – van scholen die goed en expliciet christelijk onderwijs voorstaan. Allen waren lid van Verus, een aantal ook van LVGS. In de gesprekken draaide het met name om de vraag hoe Verus ook deze scholen naar de toekomst toe goed kan blijven bedienen. Wat is daarvoor nodig binnen de vereniging en binnen de werkorganisatie?

Bijzonder gevormd

NIEUWSBRIEF JUNI | Bijzonder gevormd, wat is dat? Is dat iets anders dan gewoon gevormd zijn? En wat is vorming eigenlijk? Op vrijdag 24 mei 2019 presenteerde Tirza van Laar op de 3e netwerkbijeenkomst de nieuwe publicatie van de leerstoel Christelijke Identiteit aan de TU in Kampen: ‘Bijzonder gevormd, over vorming in het christelijk onderwijs’. Deze publicatie sluit aan bij de gaande gesprekken in de samenleving en in het onderwijs over het vergroten van de aandacht voor bredevorming van de leerling. Bovenstaande vragen komen in het boekje aan de orde.

Interview | Een stap op het water zetten

NIEUWSBRIEF JUNI | Rond half negen loop ik GSG Guido in Amersfoort binnen. De school is nog leeg. Bij Guido begint de eerste les pas om 9.00 uur. Een geste richting al die leerlingen die vanuit de regio komen. Ik loop verschillende trappen op tot ik bij de kamer van Kees Koelewijn kom. Kees zit niet in ‘kamer 1’ – een royale bestuurskamer op stand – maar ergens in de hoek van een gang ‘driehoog achter’. Dat laat iets zien van wie hij is: hij is zeker niet te beroerd om op een zeepkist te staan, maar hij is niet iemand die dat zo nodig steeds moet doen.

Samen werken aan brede vorming

NIEUWSBRIEF JUNI | Als scholen zijn de GSR en het Greijdanus elk op hun eigen manier bezig met ontwikkelingen op het gebied van brede vorming. Op het Greijdanus is het Agoramodel als ordeningsmodel voor vorming doorontwikkeld naar de levensbeschouwelijke identiteit van de school. De visievan Greijdanus op vorming is beschreven en er zijn vormingsdoelen geformuleerd om richting te geven aan de ervaringen die we jongeren als school willen bieden. Van daaruit wordt er in de school een curriculum gebouwd. De GSR is anders te werk gegaan. De school heeft vanuit haar visie op vorming geïnventariseerd wat er in de school allemaal al gebeurt. Daarbij denkt de GSR na over verdiepingen die hierin aan te brengen zijn, bijvoorbeeld vanuit de manier waarop er individueel en in de groep op vorming wordt gereflecteerd. Ook is de GSR betrokken bij de Academische Werkplaats rond burgerschapsvorming. Het meetinstrument dat door de Academische Werkplaats is ontwikkeld, wordt op de GSR gebruikt en vormt aanleiding tot gesprekken over urgentie en invulling van het vormingsonderwijs.

Duurzaam pionieren in het onderwijs

NIEUWSBRIEF MAART | Begin januari had ik een mooi idee voor een eerste bijeenkomst met schoolleiders en bestuurders: starten met een video waarin jongeren ons vragen om onze verantwoordelijkheid te nemen en hen te helpen om betrouwbare kennis te verzamelen over de grote vragen van klimaatverandering, ongelijkheid, vervuiling en verspilling, macht en leiderschap. De recente klimaatstakingen van de jongeren op het Malieveld hebben mijn idee ingehaald. Het goede nieuws is dat hun zorgen nu op onze agenda’s komen. Maar wat kunnen we? Met die vraag ga ik graag met schoolleiders aan de slag. Niet vanuit het antwoord, maar door het gezamenlijk verkennen en kennis en ervaringen delen. Verus en LVGS hebben juist bij deze complexe vragen een voortrekkersrol te nemen.

Paarse Vrijdag bij GSR

NIEUWSBRIEF MAART | Paarse vrijdag; het is een fenomeen dat de laatste jaren tot steeds meer scholen is doorgedrongen. Ook op de GSR besteedden we er in december 2018 aandacht aan. En dat is niet vanzelfsprekend. De Paarse vrijdag is een dag die door de landelijke LHBT-organisaties wordt georganiseerd. Het is terecht om aandacht te vragen voor de LHBT-ers; we komen ze ook binnen de GSR tegen. Wij willen graag een veilige school zijn, voor iedereen en in allerlei situaties. Daarom besloten we om deze vrijdag niet ongemerkt voorbij te laten gaan. Een werkgroepje van leerlingen en medewerkers van de school heeft de dag verder voorbereid.

Interview | What you see is what you get

NIEUWSBRIEF NOV | Een grote tafel vangt je blik als je de kamer binnenloopt van Roelof van den Berg. Hij houdt van het gesprek. Niet iemand die graag over koetjes en kalfjes praat. Daar is hij niet zo sterk in, vindt hij zelf. Wel is hij uit op echt contact: elkaar in de ogen kijken, het inhoudelijke gesprek dat best scherp mag zijn, maar ook humor en gezelligheid. Op de lange wand is een grote, lange afbeelding van Kidspraise te zien. Ook dat is Roelof. Actief je inzetten voor de schoolgemeenschap: daar waar leerlingen, ouders en collega’s het samen goed hebben en God ontmoeten. Gemeenschapszin, bergen energie en veel enthousiasme.

Identiteitsplein.nl: vraagbaak voor leerkrachten

NIEUWSBRIEF MAART | Op het identiteitsplein.nl moeten leerkrachten in het christelijk onderwijs zowel hun vragen als hun ideeën kwijt kunnen. Want het is goed dat een school een dagopening en -sluiting heeft, “maar dat is de saus, en het gaat om de marinade: hoe werkt je geloof door in je dagelijkse lespraktijk?”, zegt Klaas Koelewijn, programmamanager van de leerstoel Christelijke Identiteit aan de TU Kampen. Op 8 februari 2019 is het identiteitsplatform live gegaan.

Lancering Identiteitsplein.nl

08-02-2019 | Bestaat er iets als christelijke wiskunde? Hoe kijk je als christen naar je leerlingen? Hoe ga je om met spannende situaties in de klas? Het zijn zomaar drie vragen die aan bod komen op Identiteitsplein. Dit nieuwe multimediale platform wordt op 8 februari 2019 gelanceerd. Identiteitsplein.nl biedt christelijk onderwijspersoneel een plek voor inspiratie, visie, informatie en discussie. Een plek om samen te zoeken naar oude en nieuwe manieren om geloof en onderwijs samen te brengen.

Bijdrage LVGS aan rondetafelgesprek ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’

06-12-18 | Op donderdag 6 december was er een rondetafelgesprek, georganiseerd door de commissie voor OCW van de Tweede Kamer, over het wetsvoorstel Meer ruimte voor nieuwe scholen (MRvNS). Vertegenwoordigers vanuit het onderwijsveld gaven hun menig over MRvNS en beantwoorden vragen van onderwijsspecialisten uit de Tweede Kamer. Marnix Niemeijer gaf in de LVGS-bijdrage aan dat het wetsvoorstel MRvNS zoals dat door Minister Slob is voorbereid positief gewaardeerd wordt. “Het wetsvoorstel neemt de vrijheid van onderwijs serieus, door het bij de tijd te brengen.”

Burgerschapsvorming – wordt vervolgd

NIEUWSBRIEF NOV | Sinds 2006 kent Nederland de wet ‘actief burgerschap en sociale integratie’. De wet- en regelgeving geeft scholen veel ruimte voor een eigen invulling van het burgerschapsonderwijs. De wet erkent de eigen identiteit van scholen en de vrijheid die vorm te geven en ziet burgerschapsvorming als een onderdeel van het ‘waartoe’ van het onderwijs. De wet gaat er vanuit dat leerlingen opgroeien in een pluriforme samenleving en is er op gericht dat leerlingen kennis hebben van en kennismaken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten. Zo wordt gewerkt aan actief burgerschap en sociale integratie.

Identiteit als Sterk Merk: van project naar proces

NIEUWSBRIEF NOV | Op 6 maart 2015 was de kick-off van het project Identiteit als Sterk Merk (IASM). Circa 20 personen verbonden aan 14 primair- en voortgezet onderwijsorganisaties gingen onder leiding van een proces- en inhoudelijk regisseur onderweg naar expliciet christelijk onderwijs. De kern van het project was gericht op het inhoudelijk laden van de christelijke identiteit van het onderwijs- en leerconcept. De route zou meerjarig zijn, met minimaal drie fasen. In dit artikel een verslag over waar we nu staan en hoe we verder willen gaan, aangevuld met korte verslagen over de doorwerking op een aantal scholen.

De noodzaak van een duurzaamheidsambitie

Ik schrijf deze bijdrage in de week dat het IPPC (het intergouvernementele plan tegen klimaatverandering) een rapport publiceerde dat uitgebreid in het nieuws kwam. Het rapport werkt de afspraken die op de klimaattop in 2015 in Parijs zijn gemaakt, verder uit. Belangrijke boodschap: omdat het een groot verschil maakt of de aarde 1,5 graden opwarmt of 2 graden, moeten landen er alles aan doen om de temperatuurstijging beperkt te houden tot 1,5 graden Celsius. Het rapport stelt daarbij dat het nog niet te laat is om beneden de 1,5 graden opwarming te blijven, maar dat dan wel ‘snelle, verstrekkende en nooit eerder vertoonde veranderingen’ nodig zijn. Dat betekent grootschalige veranderingen voor energiesystemen, hoe we omgaan met de grond en hoe we ons voortbewegen, aldus het rapport.

OVER LVGS | Durf te ontwikkelen: vooruitblik naar 2019

NIEUWSBRIEF NOV | Begin oktober was ik op de Greijdanusmedewerkersdag, die eens in de twee jaar wordt gehouden. Het thema van de dag was ‘Durf te ontwikkelen’. Een pakkend thema: het combineert beweging met moed. Het is ook een passend thema, omdat je het kunt betrekken op alle mensen die samen een schoolgemeenschap vormen. Ook al was het een medewerkersdag, de zinsnede is ook (of juist) van toepassing op leerlingen, maar zeker ook op ouders. Durf mee te gaan in de beweging die onderwijs is. Durf mee te gaan in de dynamieken van het Koninkrijk van God, die geduid worden in de waarden van het Greijdanus College.

Jaar overdoen, dat hoeft niet meer

Greijdanus College op maat

26-10-2018 | Op het Zwolse Greijdanus College behoort zitten blijven binnen een paar jaar tot het verleden. Directeur Martin Jan de Jong legt het hoe en waarom uit.
Je kunt niet meer blijven zitten op het Greijdanus. Dat zal veel leerlingen als muziek in de oren klinken? ,,Hahaha. Nou, ja en nee. We zetten de eerste stappen. Het is al praktijk op onze vestiging in Meppel en we hopen dit binnen drie jaar op al onze vestigingen (Zwolle, Hardenberg, Enschede) te hebben doorgevoerd.”

Financiering van godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs op openbare scholen

19-10-2018 | Godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs op openbare scholen moet structureel bekostigd worden. Een wetsvoorstel dat dit regelt werd twee jaar geleden door de Tweede Kamer aangenomen. Maar bij het voorstel over bekostiging heeft LVGS samen met acht andere organisaties serieuze vragen. Zij hebben een brief geschreven aan de onderwijscommissies in de Eerste en Tweede Kamer. In die brief vragen de organisaties om een sterke financiële randvoorwaarden.

Greijdanus heeft eigen keurmerk: GO

09-10-2018 | Vanaf vandaag draagt Greijdanus een eigen keurmerk: GO. GO is het resultaat van een jarenlang proces waarbij de christelijke identiteit op verschillende manieren zichtbaar wordt en doorwerkt in het héle schoolklimaat: het onderwijs, de positie van jongeren en medewerkers, de inrichting van gebouwen en de betekenis van de school voor het welbevinden van de jongeren. Die samenhang vanuit verschillende onderwerpen en de brede doorwerking van de christelijke missie, maakt GO ook onderscheidend ten opzichte van andere VO-scholen. De scholengemeenschap wil hiermee voorop lopen in de christelijke vorming van jongeren, waarbij de veranderingen langzaam maar zeker zichtbaar worden in de hele scholengemeenschap. GO staat voor christelijk VO en geeft beweging en groei aan, want de school wil de identiteit van de school blijven ontwikkelen.

Wetsvoorstel ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’ door minister Arie Slob aangepast

08-10-2018 | Het wetsvoorstel ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’ wil meer ruimte bieden voor het stichten van scholen die aansluiten bij de wensen van ouders en leerlingen. Anders gezegd: het wetsvoorstel wil de vrijheid van onderwijs meer bij de tijd brengen. Het wetsvoorstel dat onder verantwoordelijkheid van minister Arie Slob tot stand is gekomen, is een aangepaste versie van een eerder wetsvoorstel dat door zijn voorganger Sander Dekker was ingediend. De aangebrachte aanpassingen, waarvoor LVGS in samenwerking met Verus heeft gepleit, zijn verbeteringen ten opzichte van de eerdere versie.

LVGS steunt de campagne ‘Samen zijn wij school’

11-09-2018 | Er gaat veel goed op Nederlandse scholen. Elke dag zetten onderwijsprofessionals en ouders zich in voor de toekomst van hun leerlingen en kinderen. Helaas komt het ook voor dat school en ouders botsen. Misschien wel vaker dan vroeger. De stress en werkdruk die hierdoor ontstaan zijn voor niemand prettig of goed. Ook zijn er verwachtingen en spelen er vragen. Alleen als we die benoemen kunnen we de oplossingen vinden; met elkaar! Met ‘Samen zijn wij school’ is daar aandacht voor. De campagne ‘Samen zijn wij school’ (www.samenzijnwijschool.nl) roept ouders en scholen op om nog meer samen te werken aan het succes en welbevinden van leerlingen.

OVER LVGS | Openheid en eigenheid

18-06-2018 | Net als bij voetballen heeft iedereen in Nederland een mening over het onderwijs. Iedereen is immers linksom of rechtsom een ervaringsdeskundige. Ook de scholen die zich verbonden weten met LVGS hebben een mening: onderwijs heeft ten diepste te maken met de gewetensvrijheid van ouders – en bij het ouder worden: ook van leerlingen/studenten – om te kiezen voor onderwijs dat bij de eigen visie op een goed leven past. Wie ben je? Wie wil je zijn? Aan welke (wereld)samenleving wil je bijdragen? Heel kort gezegd vinden LVGS-leden dat onderwijs ruimte moet geven voor een eigentijdse, betekenisvolle vorming tot burger van het Koninkrijk van God en de gerechtigheid die daar bij hoort.

Column | Van werkdruk naar werkplezier

Door Antoinette Heijink, Directeur gbs de Wierde (Winsum)
19-06-2018 | Drie jaar geleden stapte ik als zogeheten zij-instromer binnen in de wondere wereld van het onderwijs, na jaren werkzaam te zijn geweest als zelfstandig communicatieadviseur voor overheden en maatschappelijke organisaties. Door een samenloop van omstandigheden kreeg ik de kans om samen met mijn duo-collega Grietje Verbree – een echte rot in het onderwijsvak – leiding te geven aan gbs De Wierde in Winsum, een school met circa 200 leerlingen ten noorden van Groningen. In één van de eerste bijeenkomsten die ik bezocht in mijn nieuwe rol ontmoette ik een psycholoog die haar dagen vulde met hulp aan leerkrachten met burn-out: één op de vijf zat er tegenaan, verzekerde ze me. Ik realiseerde me dat dat één van onze speerpunten zou worden als directie: bijdragen aan een gezonde balans in het werk van teamleden.

Burgerschap op de GSR

20-06-2018 | De overheid heeft enkele jaren geleden de maatschappelijke stage afgeschaft, maar de GSR (VO) in Rotterdam heeft toen besloten om daar toch mee door te gaan. Met dat besluit zijn ze nu blij, gezien de recente aandacht voor burgerschapsvorming. Met de maatschappelijke stage – zoals bijvoorbeeld de huiswerkklas en ondersteuning taalonderwijs voor basisschool de Meridiaan – werkt de GSR op laagdrempelige wijze aan burgerschapsvorming. Leerlingen leren hiervan, plus de school kan zo ook van betekenis zijn voor de stad Rotterdam. Dat is ook de missie van de stichting Vrienden van GSR, die ‘Samen leren leven’ als slogan gebruikt.

Identiteit als Sterk Merk – Van project naar partnerschap

21-06-2018 | Afgelopen drie jaar heeft de Leerstoel Identiteit van de Theologische Universiteit Kampen onder leiding van Roel Kuiper in opdracht van LVGS gewerkt aan het project identiteit als sterk merk. In dit artikel kijken we terug op de opbrengsten van het project: onder andere een visiedocument, een basistheorie voor christelijk onderwijs met de titel ‘Mensen kunnen bloeien’ en een daarbij behorend theologisch kader. Ook zijn op de meeste scholen individuele doorwerkingstrajecten gestart. Tot slot kijken we vooruit: naar het vervolg in de vorm van partnerschap, waarbij toerusting, netwerken/platforms en een kennisinfrastructuur belangrijke elementen zijn.

‘Leren van binnenuit’ op de ARS

16-06-2018 | De Dr. A. Risaeusschool (ARS) in Hardenberg werkt door de hele school heen met het concept ‘Leren van binnenuit’. Het begon met een cursus kernreflectie binnen het team. Het denken en werken vanuit (door God gegeven) kernkwaliteiten werd zo gewaardeerd, dat men besloot dit te gaan vertalen in het werken met de kinderen op school, zo vertelt leerkracht en onderwijsinnovator Klaas Veldman van de ARS. Inmiddels is het een heus onderwijsconcept geworden met doorwerking tot in het contact met ouders, externe partners, maar ook het kinder- en jeugdwerk in de plaatselijke kerkelijke gemeente.