29
OKT
2018

Jaar overdoen, dat hoeft niet meer

Greijdanus College op maat

26-10-2018 | Op het Zwolse Greijdanus College behoort zitten blijven binnen een paar jaar tot het verleden. Directeur Martin Jan de Jong legt het hoe en waarom uit.

Je kunt niet meer blijven zitten op het Greijdanus. Dat zal veel leerlingen als muziek in de oren klinken?

,,Hahaha. Nou, ja en nee. We zetten de eerste stappen. Het is al praktijk op onze vestiging in Meppel en we hopen dit binnen drie jaar op al onze vestigingen (Zwolle, Hardenberg, Enschede) te hebben doorgevoerd.”

Waarom deze maatregel?

,,Er zit iets vreemds in het Nederlandse onderwijsstelsel, nergens heb je zoveel niveaus als hier, wordt er zo in hokjes gedacht. Daar willen wij vanaf. Waarom zou je alle vakken over moeten doen, terwijl er maar voor een paar reparaties nodig zijn?! Dat is gek. Wij geven jongeren de mogelijkheid om vakken op verschillende onderwijsniveaus te volgen, in hun eigen tempo en hun eigen leerplan te trekken. Zodra het wettelijk mogelijk is willen we gedurende het hele schooljaar examens kunnen afnemen, niet langer op een centraal moment. Daarmee doe je recht aan de verschillen tussen leerlingen. Een student uit het buitenland die goed Engels spreekt kan op dat vak eerder worden getoetst dan een ander.”

Wat beogen jullie hiermee?

,,Ruimte geven aan de eigen ontwikkeling van jongeren. We willen dat ze zich ze in bredere zin vormen en gaan uit van hun individuele capaciteiten. Jongeren zijn meer dan een diploma. De maatschappelijke gedachte is: wie een vmbo-diploma haalt, gaat naar het praktijkonderwijs, havo naar hoger onderwijs, vwo naar academisch vervolgonderwijs, heel statisch, dat motiveert niet. Terwijl er vakken zijn waarbij je boven het niveau uitstijgt waar je op dat moment zit en daarmee verder wilt.”

Dus het is afgelopen met klassikaal onderwijs?

,,In Enschede zijn we bezig met een proef. Daar hoeft 10 procent van de leerlingen niet alle lessen te volgen, mogen ze hun eigen tijd indelen en volgen ze alleen verplichte lessen als godsdienst en lichamelijke oefening. Die zijn zelfredzaam, eigenen zich de lesstof toe via bijvoorbeeld colleges op YouTube. Voor zulke leerlingen is de docent meer een coach. Anderen hebben de structuur van een lesrooster weer hard nodig. We willen kortom dat jongeren met hun eigen leerdoelen aan de slag gaan, als producent, niet als consument.”

Hebben jullie toestemming nodig van de Onderwijsinspectie voor dit soort maatregelen?

,,Nee, als je maar zichtbaar kunt maken hoe je de ontwikkelingen van de leerlingen volgt. Daarom investeren we ook in flink in ict. Ze moeten namelijk wel de kerndoelen halen die van boven worden opgelegd.”

Leerlingen worden bij jullie niet gezien als leerlingen alleen, maar als medewerkers. Wat houdt dit in?

,,In 2016 hebben we het Bureau van Waarden opgericht, waar allerlei vacatures opstaan voor jongeren, een soort uitzendbureau. Denk aan ict helpdesk, gastvrouw of mediatheek, waar je talent ook maar past. Ook leerlingen hebben de school wat te bieden, niet alleen docenten. Leerlingen zitten bij ons ook bij sollicitatiegesprekken voor nieuwe docenten.”

Pardon?

,,Die docenten gaan straks met jongeren aan de slag. Wie kan dan het beste beoordelen wat voor vlees we in de kuip krijgen? Al onze ideeën komen voort uit de overtuiging dat we jongeren verantwoordelijk willen maken.”

Bovenstaande is onderdeel van het GO-keurmerk van Greijdanus. Lees hier het artikel daarover.

Bron: door Pieter Steenbergen, Stentor. Foto: Sluiter