17
JUN
2019

Column | Hoe zet je ambassadeurs in voor jouw school?

Door Ard Lok, Partner & Strateeg bij WWAV

NIEUWSBRIEF JUNI | Enthousiaste leerkrachten, bestuurders, ouders, leerlingen of oud-leerlingen die vol enthousiasme vertellen wat hun school zo goed maakt. Dat zijn ambassadeurs voor je school! Zijn ambassadeurs een goed idee en waar moet je aan denken als je ambassadeurs een onderdeel van je communicatie wilt maken? Vier vragen en antwoorden om je op weg te helpen.

1. Waarom zou ik ambassadeurs inzetten?
Mensen krijgen de laatste decennia steeds minder vertrouwen in instituten. Uit de jaarlijkse Edelman Trust barometer blijkt dat de cirkel van vertrouwen steeds kleiner wordt, en dat mensen het meeste vertrouwen stellen in relaties waar ze directe invloed op hebben. De tijd dat de meeste mensen automatisch geloofden wat een kerk, een overheid of een verzekeraar zei is echt voorbij. En dat geldt dus ook voor scholen. Mensen vinden het vandaag de dag ook belangrijk wat andere mensen erover zeggen. Kijk bijvoorbeeld naar het belang van reviews op hotel- of restaurantsites. Slechte reviews zorgen direct voor minder klanten. Maar het omgekeerde is ook waar. Als mensen goede reviews geven, dan is de kans groot dat de boekingen binnenstromen. Ambassadeurs kun je dus zien als positieve en eerlijke reviews van jouw school!

2. Wat vertellen ambassadeurs dan?
Iedere succesvolle organisatie of bedrijf heeft een herkenbare missie. Een uniek verhaal waarom de organisatie is opgericht. Ook voor een school is het essentieel om die droom zo scherp mogelijk te formuleren. Wat is het unieke van jouw school, wat is de impact die jouw school heeft op het leven van kinderen (en ouders)? Je zult merken dat woorden als christelijk, bijbelgetrouw of gereformeerd daarvoor niet meer voldoende zijn, omdat deze woorden te veel verschillende associaties oproepen. Wat betekent het dat jouw school een christelijke grondslag heeft? Of liever: wat is de droom die je als school voor ogen hebt? Een ambitieuze en relevante droom zet in beweging, wil je najagen en brengt dus inspiratie voor leerkrachten, voor ouders en voor leerlingen. Ambassadeurs staan op als zij die droom ook meekrijgen, omarmen en willen uitdragen.

Natuurlijk vertelt iedereen een verhaal op een persoonlijke manier, maar als de kern duidelijk is, dan is de veelkleurigheid van ambassadeurs geen enkel probleem. 

3. Wie zijn geschikte ambassadeurs van mijn school?
Iedereen die een enthousiast verhaal vertelt over jouw school is natuurlijk welkom. Denk daarbij aan leerkrachten, (ex-)leerlingen, ouders, vrijwilligers en andere betrokkenen. Maar als je écht werk wilt maken van ambassadeurschap, dan is het goed om naar een aantal facetten te kijken. Een ideale ambassadeur:

  • is relevant en sympathiek voor de doelgroep.
    Mensen die aardig gevonden worden krijgen veel gedaan. Denk bijvoorbeeld aan de aardige Tupperware mevrouw of de vriendelijke ober. Daarom is het belangrijk om mensen te vragen die aanhaken bij je doelgroep.
  • heeft zeggingskracht bij de doelgroep.
    Sympathie alleen is niet voldoende. Een ambassadeur is succesvol als de doelgroep luistert naar wat hij of zij zegt. Er moet dus een duidelijke, herkenbare link zijn tussen de ambassadeur en jouw school.
  • heeft voldoende netwerk in de doelgroep.
    Als school onderscheid je diverse doelgroepen van ouders en kinderen. Een ambassadeur is geschikt als hij of zij in één van die doelgroepen voldoende contacten heeft om ‘het verhaal’ aan over te brengen.


4. Hoe faciliteer je ambassadeurs?
De meeste ambassadeurs zijn extraverte en ondernemende mensen. Mensen die graag met anderen spreken en contact opzoeken. Voor dat deel is meestal geen extra ondersteuning nodig. Op een aantal vlakken kan je het vuurtje wel goed aanwakkeren. Ten eerste is het belangrijk dat de ambassadeurs zich onderdeel voelen van de school, van de communicatie én van de droom van de school. Betrek ze daarom oprecht bij de gesprekken over de toekomst, de werving van nieuwe leerlingen en de externe communicatie. Ten tweede is het goed om de ambassadeurs te ondersteunen met communicatiematerialen, zoals presentaties, flyers en misschien zelfs wel visitekaartjes. En ten derde is het essentieel om ambassadeurs serieus in te zetten, daar horen dus ook doelstellingen bij en tussentijdse voortgangsgesprekken.

Natuurlijk is er veel meer te zeggen over ambassadeurs, maar met deze bovenstaande vier punten is een goede start te maken, waardoor de inzet van deze persoonlijke vertegenwoordigers van jouw school een stevig onderdeel kan worden van de communicatiemix. Veel succes daarmee!

Door: Ard Lok
Partner & Strateeg bij WWAV, Creatieve Marketing en Communicatie voor non-profits

Dit artikel is gemaakt naar aanleiding van de 3enetwerkbijeenkomst voor marcomm professionals in het christelijk onderwijs. Op 8 april waren ze te gast bij Guido in Amersfoort om met elkaar, onder leiding van Ard Lok, geïnspireerd te worden en te leren over het thema ‘ambassadeurschap in het onderwijs’.